Bankalas 2005

Det tradionsenliga gruppfotot, årgång 2005.

Likt ett svenskt smörgåsbord dignade modellbordet av läckerheter.

Littera Oa på besök från SMJ.

Lundarallarnas Lennart Persson kom med L-lok.

Likaså Lundarallarna. Visst har det hänt att vi sett ånglok som inte gått så bra men tubläcka var något nytt.

Leif Dahl, vår store ångloksexpert, visade upp sin S10 nummer 1737. Här på vändskivan i Kvarstad.

Betvagn från HNJ-verkstad. Byggare Anders Stéen.

Mera Anders Stéen, här med Ystad-Eslövs postvagn. Vi tyckte oss se att tandningen av frimärkena inte var helt korrekt.

Volvoträff i Kvarstad. Jan-Erik Sundlin står som ansvarig.

Boggivagn från Västkustbanan. Produktion Kai Nilsson.

Mats Dahlström har under året fortsatt sitt arbete med elektronik i lok. I år med en E10 med ljud som gick i korrekt valstakt. Broder Björn kontrollyssnar.

Bankalas 2005 lockade inte bara många svenska rallare. Vi fick även besök ifrån våra nordiska grannar. Norge och Danmark var representerat, liksom Finland. Till vänster ser vi en finsk diesel Dv16 nr 2016 som gick i trafik trafik 1960-2005, och ovan ett finskt ånglok, en Tk3 874 från 1930. Som vanligt av yppersta kvalitet. Byggare: Timo Heiskari.

Hannu Ranta, finsk tolk och hovfotograf.

Med våra danska vänner kom kalasets scoop, Heljans nya 30-talsvagnar. Trots att det bara är en nollserievagn ser det mycket bra ut.

GMJS, som också lever under ekonomiska hot, har byggt en modulbana i skala O. Måntro framtidens lösning på hjärtlösa lokalägare.

 

Klubbens ekonomi har varit ansträngd men inte så illa att vi har behövt gå med hatten, även om det "ser så ut". Detta var istället starten på lottdragningen. Ett lotteri med priser utöver det vanliga. Under "överinseende" av Berndt Ehinger. Utvald av KB för att han "ser bra". (Idel vitsande eftersom Berndt är pensionerad professor i ögonkirurgi. Även känd under pseudonymen "Oculus" i äldre Modelltågsböcker. Vilket väl också är en vits eftersom oculus är latin för öga.)

Rimbo Grandes bidrag till lotteriet, Norra Södermanlands kylvagn 158. En äkta handbyggd Bergforsare!

En mycket lycklig förstapristagare. Likaså förstagångsbesökare på ett Bankalas. Dagen var fullkomlig.

Inför hotet om att förlora Matilda av Bära har ett antal andra båtar införskaffats på prov. Från vänster S/S Tiveden och S/S Färdig från C-G Olsson. Kanalbåten Diana skulle vi gärna se i trafik men det blev ingen affär just nu.

Kontraktet på galeasen Matilda av Bära hade gått ut och ägaren aviserat sin ankomst för återhämtning. Folket från Tivedsskogarna har dock visat stor ovilja inför en sådan lösning och de är också kända för att tidvis vara ganska svårövertalade. Affären synes ha avslutats med rena handgripligheter. Vi tvekar för att rota i affären men mycket tyder på att Matilda av Bära aldrig återlämnades till sin ägare.