Bankalas 2010

Tvärtemot det vanliga lyste solen med sin frånvaro denna kungliga bröllopsdag. Trots kraftsamling behagade det regna både på hög som låg. Detta hindrade inte den trogna skaran modellbyggare att bege sig till Bankalaset i Skövde. Gäster från hela landet och även våra nordiska grannländer infann sig. En mängd modeller i olika stadier kunde studeras och alla hade trevligt, pratade och skrattade.

Årets gruppfoto visar tydligt att det var idel leenden trots att det 10 minuter tidigare varit ösregn.

Bildsvepet börjar i år med en segelbåt som just passerar kanalinloppet och hamnkranen i Forsvik. Segelbåten är en sk skärgårds-22a och är en gåva till föreningen. Byggare är Magnus Pettersson från Norrlöping.
    Hamnkranen är också ny för året. Byggd av Mats Björkelund utifrån räls, precis som originalet som finns att beskåda vid Göta Kanal i Forsvik.

På vändskivan observerades ett antal fordon från hela landet. Detta år då Ohsabanan firar 100 år kunde detta lok från Ohs bruk beskådas. Loket kom från Kosta Lessebo Järnväg och byggdes i sin tur på underredet från ett ånglok från NAEJ Nättraby-Alnaryd-Elmeboda Järnväg. Byggare i skala On3 är Kai Nilsson.

Ytterligare ett smalspårslok som förirrat sig till WNJ var Storungs 3 som tillsammans med tippvagnen kommer som modell från Brimalm. Brimalm visade även ett nästan färdigt Du-lok.

Våra norska gäster medförde ett antal väldigt vackra modeller, här representerade av två lok av NSBs litt 18c nr 245 och 213 byggda av Steinar Jeppestöl.

Tomas Persson visade en modell av NKlJs Falu-lok. Fyra kopplade axlar med utanpåliggande vev i modell är en prestation i sig.

En mycket vacker modul med Oskarsströms station. Tyvärr hann byggaren ta med den innan fotografen rundat bordet varför bara "gatusidan" hamnade på bild. Byggare är i alla fall Ola Bengtsson.

Liten men naggande god, Mats Dahlströms Bjurströmare i Sockerbolagets utförande. Gångegenskaper var i sedvanlig Dahlströmsk klass men med ljudet hade han nog överträffat sig själv. Varvtalet ändrades halvvägs upp i fartregistret när man bytte växel men dessutom fanns ljud för misslyckat startförsök om motorn var kall och backtändning om man släppte gasen för fort.

Mats Dahlström hade även med ett nästan färdigt Du-lok från Jeco. Godispåsen var ännu inte monterad men ljud och gångegenskaper lovar gott. Precis som i verkligheten måste man invänta att kompressorn byggt upp huvudledningstrycket innan kontaktorsmällarna med tillhörande ljusblixt i maskinrummet avslöjar att första körläget kopplats in.

Proffsbygge av Nils Kinnegård, en Yo1s från BJ.

En mycket trevlig modul med ett Y-lok från Teknobygg, en pressbyråkiosk från Ristat och Skuret samt en vagn byggd av restdelar från en VVA-plåt. Modulen är byggd av Håkan Grundstedt och vagnen av Ronja Ruljeff (10 år!).

Två timmertruckar i skala On30, byggda av Lars Ljungberg.

BJ 74 byggd av Lars T Stenson, med en HNJ-verkstads byggsats i botten.

Ytterligare en mycket trevlig modul med motiv från BLJ. BLJ 9, lokomotor nr 2 och en NN-vagn poserar framför Byvallas vattentorn. Bo Andersson heter byggaren.

En av SGGJs maskiner, nr 4, i bara mässingen. Johan Olsson heter byggaren av denna VVA-byggsats.

Stig Bergström från Malmö bygger stort, mycket stort. Här är en Ua i skala O. Bakom skymtar en maffig Of som inte fick plats på fotot.

Det var ovanligt mycket byggnader och dioramor i år och det uppskattar vi. Här Sture Bylings, förlåt Byléns högklassiga polisstation från Hedemora.

En byggnad som vi missat att få på bild var Farsarvets (egentligen Snytens) station. De här bilderna kommer från byggaren själv, Lars-Eric Bergman. Åk gärna till SMJ och beskåda mästerverket i verkligheten.

De kommo från väster, de kommo från söder men den här kommo från öster. Från en av vår finska vänner, Juha Telimaa kommer det här arbetsfordonet. Med ljud! Fråga oss inte var man lyckats plocka in dekoder och högtalare,

Bildsvepet avslutas med en bild på Kvarstads Plåtslageri. Idyllen i Kvarstad är ett exempel på en tillsnyggad trädgård efter beslut i kommunalnämnden om en allmän fastighetsuppsnyggning i de Kvarstadska environgerna.