Bankalas 2012

Väderprognoserna för Skövde denna Bankalaslördag var långt i från bra men som vanligt hade vi tumme med vädergudarna. Nattregnet stängdes av vid 9-tiden, strax innan de första gästerna anlände, och kvällsregnet slogs inte på förrän 15:30, lagom till att de flesta började hemresan.

Förra året hade vi 10 bord för modeller, i år 11, och ändå fanns det iute många tomma ytor. Här är ett litet axplock bland allt som visades upp.

Årets svartbygge, ett besprutningståg, byggt av Johan Sjöö.

BJs K-lok byggt av Claes Mattisson baserat på HNJ-verkstads byggsats.

Årets paradlok: TGOJs M3t i bara mässingen. Byggaren M. Simby lär tyvärr ha gått ur tiden så det lär inte bli mer klart än så här men det ryktas att en viss stockholmsförening arbetar på en byggsatsmodell av turbinloket. Den skarpögde ser också att det står en etsplåt till höger på ett E-lok vilket vi tror är resultatet av ett samarbete mellan Saltsjöbaden och Tumba.

Fundersamt? Far och son Dahlström ser ut som de just hittat en ny lösning på något ljudproblem.
De flesta undrade mest hur det fungerade överhuvudtaget...

Scratchbyggd spårrensare signerad Anders Göth.

De flesta förevigar sitt bröllop på foto. Sture Bylén bygger en modell. Paret skymmer här Hedemora Rådhus.

Furuviksbanan i HO, byggd av LOK, Lars-Olov Karlsson. Tåget baserat på ett japanskt tåg i skala 1:450 med 3 mm spårvidd. Det fungerade faktiskt, om än med vissa strömupptagningsproblem i det fuktiga vädret.

Ackumulatorlok Q13 i skala O från storbyggmästare Stig Bergström.

Tunnelbanevagn byggd av Jörgen Edgar.

TGOJ nr 64, ett paradbygge till från Claes Mattisson

Året rookie, Daniel Bergkvist visade en Kalmarlokomotor och en NVHJ-vagn

Ingen modell är så bra att den inte kan förbättras. Kenneth Åsbrink hade uppgraderat Fleischmanns klorvagn med extra detaljer och dekaler.

Kai Nilsson visade GBJ's Bg-lok nr 8.

Mopedtanken måste också finnas på modelljärnvägen. Här bevarad på burk. Vi som är av rätt årgång kan riktigt känna pumphandtaget till höger med vilket man för hand pumpade fram de dyra dropparna.

Ola Ahlström packar upp några tvåaxliga vagnar som kommit i brevlådan.

Ulf Larsson hade gjort det här dioramat av en skrotplats.

Skinnebusser, Marcipanbröd, Mo-motorvogn, Daddelaskar och Kanariefugler från OHJ. Byggarens namn tyvärr okänt.

MRW's elektronikguru Svante Pålsson hade byggt en fullständigt motoriserad bro från Dalsland. Till och med SMJ's Juhlin, egen brobyggare, hördes uttrycka gillande.

3D-printat Rapidlok i N-skala visades upp av Bengt Nilsson.

Kan det inte bli lite sol till fotograferingen, tycks Ammi fråga sig...

... och jodå, lite skuggjagande blev det vid årets gruppfotografering. Lite färre besökare än vanligt men det tillskriver vi (den felaktiga) väderprognosen.

Dekaler och Etsats Tp-lok på gång...

...tillsammans med NKlJs AEG-maskin.

I solskenet passade vi på att fotografera Anders Göths bygge av BJ litt Åt (SJ N6 1904)...

...så vackert att det motiverade bild från båda sidorna.

Sture Holmberg håller låda. "Hör här hur tyst det här drivet är...".

En kommande storsäljare? V3 från Etsmodeller i Skövde.

Så kom kvällningen och sista tåget från Mölltorp inväntar avgång.


Men inte ska väl vi åka med det där lilla missfostret? Kvarstads Fekaliers växellok fick rycka in och dra kvällståget från Forsvik.