Bankalas 2015

Efter en kall och blöt vår blommade den svenska naturen till slut upp och det blev varmt och skönt lagom till Bankalas 2015. Det fina solljuset hade dessvärre en negativ inverkan på inomhusfotograferingen med starka motljus och mycket blänk. Fotografen ber om ursäkt men här kommer ändå några bilder som gick att få någon ordning på.

Stig Bergström har skämt bort oss förut och så även denna gång. Här med SJ's Gp 3135 i nollan.

Bakom loket kan man i motljuset ana kontaktledninsstolpar i ett fantastiskt utförande och med fler delar än många byggsatser i HO.

Här är det senaste tillskottet från Kenneth Jonsson, en Ub i nollan.

Första gången vi såg något från Kenneth var med en Ma i nollan för många år. Som vi fortfarande minns som bland det värsta vi sett.

Vi forsätter med nollan och visar Leif Johanssons modell av Säröbanans lok nummer 2.
Från nollan hamnar vi direkt ner på kalasets minstingar. Här Ängelsbergs lokstation i skala N från Olle Frykmo. Lokomotorn är dock utan ljud.
Det här var en modell som det lät höra sig om. Mycket. Sture Bylén står bakom.

Äldre svenska personvagnar i långa banor kan bara komma från en man: Ola Ahlström.

Men tydligen råder det frågetecken kring färgerna. Ola kunde ses diskutera med Svensk Uppslagsbok i ämnet (ja Thomas Tell, alltså). Det är oklart om total vetskap framkom.

Känd från Radio & TV är dessa lok väl inte men väl från tidningen Smalspårigt. Bengt Nylén är byggaren och Robert Svantesson och Sture Holmberg står för byggsatsen. (Krya på sig, förresten, Sture. Vi behöver dig.)

Mats Dahlström här diskuterandes ljud och oljud med Hans Dagermark.

Mats är en besökare som under många år lyckats krångla in ljud i allt mindre fordon. Denna gång i den växlingslokomotor som Anders Johansson förra året var säker på var gränsen för det möjliga.

Kjell Olovsson är en kompromisslös byggare som bygger hellre bra än fort. Här är det som ska bli (?) TGOJ´s M3t.

Stuvsta station från Lars-Otto Malmgren. En modell han byggt för Skövde och som nu ska flyttas fram till en mer prominent plats i en av nicherna i Kvarstadrummet. Den fanns tidigare i Norrum men eftersom varken vi eller våra gäster längre har den smidighet som krävs för att kunna ta sig dit var flytt nödvändig.

Stuvsta station är mest känd som Lars Olov Karlssons första arbetsplats (eller om det var mitt emot), ville han att vi skulle påpeka.

Ännu mera hus. Här från MRW's Peter Falk. Sist vi såg det var i Göteborg, på en mycket trevlig träff i våras. Tackar för senast.

Från landets framsida hamnar vi på dess sydsida hos Lundarallarna. Här Lennart Perssons föredömligt korta lokomotortåg.

Vi misstänker att det är sockerbetor i vagnarna. Eller "bejdor" som min gamle morfar skulle sagt.

 

 
Ett hedersomnämnande ska Olle Sundström ha. Han tyckte sig ha fler vagnar hemma än han behövde och sålde därför ut ett antal, mot att hela köpesumman skulle sättas in på Barncancerfondens konto. 3250 kr är inte illa och Olle indikerar att han kommer tillbaka nästa år.   En annan person som vi tycker ska uppmärksammas är Lars Hegestad som medelst en prototypmässig korrekt sammanfogningsteknik visat att det fortfarande finns plats för nya byggmetoder.
Och så var det då dags för det årliga gruppfotot och efterföljande lottdragning. Och för detta åtgår det som synes minst tre personer, varav en helst ska vara före detta museichef.

Xoa5 är en modell som det varit en del turer kring men som nu ser ut att komma som färdigmodell från ett nytt företag, One:87 AB. Vad vi kan säga är att den är rasande snygg och uppförde sig med den äran på banan.