Kalasbilder 2

<<Föregående sidaNästa sida >>


Det är kutym att utväxla gåvor klubbarna emellan, gärna "trackningar" med blandad innebörd. Gävle mj-klubb har överlämnat en välbyggd julbock i HO. Malmö, med vilken Skövde också har goda relationer, har genom åren presentat en modellstad av mjölkkartonger, en loppcirkus i HO. Här en regnmaskin, att användas under torrperioder.


Skövdesällskapet är inte sämre än att vi kvitterar artigheten. Här har Smalspårsfrämjandet drabbats av en bit "instant scenery", ett landskap byggt av Göran Tholin och Krister Brandt. Modellen tog 10 minuter att bygga och är utförd i Pollock-teknik", s. k. "action modelling". På en frigolitskiva har kastats sand över axeln så som man ibland behandlar salt. Några överblivna plastbitar har sedan fått hamna där de råkade få plats varefter lim tillsatts och hela härligheten överlämnats i vått tillstånd, "al fresco" som det hette i Rivarossikatalogen. Björn Dahlström tar emot, Jörgen Bergfors ser på.

Foto: Christer Englind

Krister har just tagit emot en mjölkkartongstad, åter ett bygge av Malmö MJK. Det ser ut om om han skäller på kringstående som ser lite slokörade ut, men så är inte fallet. Han försöker i stället få till ett tacktal. Ett samhälle av skånska mjölkkartonger var precis vad Skövdebanan behövde just då, noggrant planerat med kattgränder och allt...

Boknyheter. SJK:s Lars-Olof Lind visar Bengt Lindgren boken om Saltsjöbanan, extra intressant för Bengt som byggt sin bana med SSnJ som förebild. Björn Söderberg och Per Lindgren närstuderar uppställningsspåren i Kvarstad, månntro kläcks just här idéer till nya Perl-modeller...


Tågen tickar på så länge kalaset varar, vanligtvis utan missöden. Men här har något hänt i Mölltorpstunneln. Göran Tholin sätter en C3-vagn på spår, SMJ:s Janne Otterbeck ser på.

Hasse Larsson, MRW, servar ett ånglok.
Bankalasen hårdbevakas av modelltågpressen som noggrant rapporterar vad som var nytt och vem som byggt vad. Svenska Järnvägsklubben och tidningen TÅG har alltid en man ute, här dess chefredaktör Jan Lindahl. Året är 1995. För restaurationen svarade Modellrallare i West.

Anders Johansson och Leif Palm, smålänningar båda, rangerar rälsbussar i Kvarstad.

Från och med bankalaset 2004 är bangården avlyst för annan materiel än WNJ:s egen. Avsikten är att visa trafiken i all dess grandiosa ödslighet. Medhavda modeller ställs upp i särskilt "show-room".

<<Föregående sidaNästa sida >>