Sedda byggen 3

<<Föregående sida – Nästa sida>>

Kvarstad blev uppställningsplats för åtskilligt under flera års bankalas, ofta i bara mässingen. Här en superdetaljerad Cd av Claes Mattisson (senare avhandlad i Modelltåg 98).

Från ett diggarmöte på sena 70-talet, ett av de första där man kunde få se helsvenska mässingsbyggen. Malmvagnen och G-finkan är byggen av Per-Åke Blohm, med i föreningen sedan dess tidiga år. B-loket är Göran Axelssons första ånglok, byggt enligt den tidens förutsättningar på ett Liliput-chassi och med hytt och tendersvep från Hobby-Teknik. Modellen tål fortfarande att jämföras med andra men står numera avställd i Forsviks lokstation. Prognosen för att få B-loket i trafik igen är inte gynnsam. Liliputs chassin är inte de slitstarkaste.

NNp-vagn, efter en byggsats av Erik Walde, obstridlig mästare i svenskt smalspår skala O.
Ja, men här då? En norsk stake-vagn där byggaren först etsat ut delarna och sedan spridit dem vidare som byggsats, ett vanligt förfarande för att få råd att bygga de vagnar man själv vill ha. Etsning är inte gratis. Och originalbyggaren/ konstruktören vill kanske ha något igen för research och tankearbete.
Z49-lokomotor helt från scratch, byggd av Roland Ewerman. "State of the art" när den presenterades.


Ett annat scratchbygge: lok Sa byggt av Olof Levin. Allt handfilat, hjulen också.

Prov på modellproduktion från Gävle. Egentligen borde rengöringstågen alltid dras av banavdelningens fordon. I Skövde sköts den rollen av en Z65 och en dansk motorvagn.

På bankalasen demonstreras chassin, det ena fräsigare än det andra, alla med svänghjul. Vi enkla rallare från Krylbo som nöjer oss med "vanliga" gångegenskaper frågar oss var dito "utöver det vanliga" kommer att hamna. Det är som när Benke Nilsson hoppade två meter i höjd. Man tänkte sig att högre än så kunde människan inte komma. Sedan dess hoppar hon en halvmeter till.


"To the Finland station ", eller Kvarstad, för att vara exakt. Kvaliteten på finska mj-rallares bidrag är alltid av högsta klass ("finish", om man säger...). Scratch bygge är tvingande nödvändighet i Finland eftersom där är ont om halvfabrikat och byggsatser. (Vasa? Jo, man kör på 16,5 mm.)


Kungligt besök från the Pendon layout: Great Western-loket Henry VIII. Vi kände oss oerhört hedrade, vågade inte ens köra modellen. Pendon är, enligt mångas förmenande, den vackraste järnväg som byggts. Ett måste för envar intresserad.

Ett danskt tanklok växlar i Kvarstad under Bankalaset år 98. Byggarna, med ett helt koppel invecklade tanklok i bagaget, kom från Naestved. Växlingsrörelsen, från början spansk, är en s.k. "Manuel"... (jo, vi vet. Men ingen tvingar dig läsa det här.)

Nej, detta är inte Tivedsbanan, det är Malmö MJ-klubbs anläggning med ett MLJ-tåg, däribland den mycket speciella 4:e klass personvagnen. Det cirkulerar en uppgift att loket skulle vara före detta WNJ nr 2 och att det hamnade på Malmöbanan i samband med krashen -29. Detta är fel. Om lok nr 2 är mycket höljt i dunkel, men det är inte identiskt med maskinen på denna bild som är loket "Berg", välkänt i Skåne.
    Skövdeföreningens förhållande till Malmöklubben är mycket gott. Malmö, som har en landets mest kompletta anläggningar, var en av de första där kontakt etablerades. Fotot ovan är från ett av många studiebesök.

 

Industribanelok i skala 1 på medhavd modul. Byggaren är Anders Runnholm och det är George Rydeberg som kör loket.

  Det blir mycket att hålla reda på under ett Bankalas och man hinner inte närstudera varje modell. Här är en annan diesel från samma järnväg. Lika välbyggd som den förra.

Om vi törs komma med önskemål så vill vi se fler kompletta miljöer av det här slaget, gärna som moduler i större skalor.
    Masugnar kikar vi också gärna på. Genom åren har bara funnits två, plus Igelbäckens hytta som vi själva byggt och som står på anläggningen för jämnan.
    Vi har prövat tanken på speciella modellteman, att man lät ett år vara smalspårigt, ett annat handla om husbygge och så vidare. Men – igen – vi vill styra så lite som möjligt.
    Det är med Bankalasen som med Stig Claessons berömda runstenar. Vi håller med text och lokal: Stenen reser sig själv.

<<Föregående sida – Nästa sida>>